Top 10 kníh v informatike (na oddych)

Milé študentky, milí študenti,

pretože letné prázdniny majú len 2 mesiace, určite oceníte aj knižky, ktoré sú napísané jednoduchším, populárno-náučným spôsobom.

Tento zoznam dopĺňa predchádzajúci zoznam zameraný hlavne na hlbšie štúdium daných oblastí.

Pekné leto!

Lance Fortnow, The Golden Ticket: P, NP, and the Search for the Impossible, Princeton University Press, 2017.

Kniha o výpočtovej zložitosti bez zložitej matematiky. Dokážete vyriešiť miliónový problém, otázku, či P=NP?

Douglas R Hofstadter, Gödel, Escher, Bach: An Eternal Golden Braid, Basic Books, 1999.

Trochu náročnejšie, filozofickejšie, ale zaujímavé čítanie o Gödelovej vete o neúplnosti, formálnych systémoch, a inteligencii.

Bezpečnosť

Niels Ferguson, Bruce Schneier, Tadayoshi Kohno, Cryptography Engineering: Design Principles and Practical Applications 1st Edition,Wiley, 2010.

Kryptografia vysvetľovaná bez zložitej matematiky? Pre záujemcov o bezpečnosť.

Biznisové a praktické knihy

David Thomas, Andrew Hunt, The Pragmatic Programmer, Addison-Wesley Professional, 2019.

Praktické tipy a rady pre programátora, ako sa zlepšiť v tvorbe kódu.

Tynan Sylvester, Designing Games: A Guide to Engineering Experiences 1st Edition, O’Reilly Media, 2013.

Čo takto pozrieť sa na hry nielen z pohľadu konzumenta? Ako vyzerá tvorba hier z pohľadu návrhu? Ako hry vytvárajú závislosť?

Nir Eyal, Hooked: How to Build Habit-Forming Products, Penguin, 2014.

A ako vytvárajú závislosť sociálne siete? Ako prinútiť konzumenta, aby hral „hru“ sociálnych sietí tak, ako bola navrhnutá psychológom? Načo slúžia nepravidelné odmeny, a prečo sú sociálne siete navrhnuté podobne ako gambling? Odpovede na tieto otázky nájdete v knihe.

Eric Schmidt, Jonathan Rosenberg, How Google Works, John Murray, 2014.

V Google majú zamestnanci jeden deň v týždni čas na vlastný projekt.

Ben Horowitz, The Hard Thing About Hard Things: Building a Business When There Are No Easy Answers, Harper Business, 2014.

Kniha od Bena Horowitza, ktorý opisuje ako zlyhala firma Netscape, bývalý líder v oblasti internetových prehliadačov, ako sa z toho poučil, a založil prvú cloudovú firmu Loudcloud (teraz Opsware).

Steve Krug, Don’t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web Usability (Voices That Matter) 3rd Edition, New Riders, 2013.

Klasické čítanie pre oblasť Web usability.

Kevin Werbach, Dan Hunter, For the Win, Revised and Updated Edition: The Power of Gamification and Game Thinking in Business, Education, Government, and Social Impact, Wharton School Press, 2020.

Všetko čo potrebujete vedieť o gamifikácii.

Post Scriptum

Ak máte radi Sci-fi, zopár tematických must-read odporúčaní:

  1. Arthur C. Clarke: 2001: A Space Odyssey
  2. Neal Stephenson: Cryptonomicon
  3. Vernor Vinge: Rainbows End
  4. William Gibson and Bruce Sterling: The Difference Engine
  5. Ernest Cline: Ready Player One